Pages

02 December 2010

Memory Kad - Panduan



Saya nak kongsi sedikit mengenai memory kad yang sering kebanyakan jurufoto terpandang sebelah-mata. Jikalau terdapat kekurangan, harap maaf. Kalau dulu orang guna filem tapi sekarang diganti dengan memory card. Kalau filem biasa-biasa hanya dapat 36 exposure sahaja tapi dengan Memory Card, kita boleh dapat sampai beribu exposure. Begitulah teknologi. Kamera sama sahaja dari zaman filem hingga digital tapi yang beza hanya pada filem, sensor dan memory card sahaja. Jadi bolehlah kita kata memory card ialah filem. Satu benda yang sangat penting, malahan yang paling terpenting. Masakan tidak, selepas ambik gambar, kesemua imej gambar tersimpan dalam memory card dan kemudian baru kita transfer ke computer. Dah kalau kad itu rosak? Semua usaha berkarya sampai pecoh kepala-otak dan kepala lutut sesia sahaja. Yang dapat hanyalah exercise badan sampai letih sambil nikmati keindahan ciptaan yang maha Esa.

Tapi seperti barang lain, ianya boleh juga rosak. Bayangkan kalau selepas ambik gambar, alih-alih sebelum transfer ke computer, memory card tu jahanam? Tidak ker masalah besar. Jadinya jagalah memory card dengan baik… walaupun kadang-kadang ada orang terbasuh dalam mesin basuh. Tapi kad selepas dikeringkan, masih boleh digunakan!!!!

Berikut adalah beberapa cadangan cara menjaga memory card;

1) Kalau berlaku apa-apa hal, berhenti….
Tiba-tiba terdelete atau ada error mesej, berhenti danjangan ambik gambar lagi. Keluarkan memory kad dan simpan. Kadang-kadang imej yang ada masih boleh diambil dengan menggunakan program recovery. Kalau kita cuba juga ambil gambar, mungkin data akan overwrite imej lama dan ini akan lebih menyulitkan.

2) Delete imej semasa dikomputer
Jadikan tabiat tidak erase imej dalam memory card pada computer. Adalah lebih baik format memory card pada kamera sahaja.

3) Eject memory card dari computer
Selepas upload semua imej dari card ke computer, jangan terus tarik keluar kad begitu sahaja. Hendaklah ‘eject’ dulu pada screen computer. Penting sangat perkara ini kerana mungkin computer masih dalam mode assessing dengan kad tapi tiba-tiba kita sentap begitu sahaja.

4) Guna beberapa kad kecil dari guna satu kad yang besar
Bayangkan berapa banyak kad 32G boleh simpan? Kadang-kadang kita terpengaruh jugak nak guna kad yang besar begitu. Tapi cuba bayangkan lagi sekiranya kad itu rosak? Bagaimana imej lain yang begitu banyak yang belum kita upload lagi? Jadi lebih baik kita banyakkan kad dan sekiranya satu kad rosak, kita ada lagi imej pada kad lain. Dan yang rosak tu tidak banyak sangat. Memory kad pun bukannya mahal sangat.

5) Format memory kad di kamera
Format akan menyediakan kad tersebut dalam keadaan sedia dengan file system kamera kita. Walaupun memory kad kosong dari kamera lain, hendaklah diformat dengan kamera yang hendak digunakan. Apatah lagi jika kamera tadik dari jenama lain.
Format adalah seperti reset dan boleh mengelak dari disk error. Format juga boleh membersihkannya dari sebarang ‘kotoran digital’ yang tertinggal dari kesan men’delete’ beberapa imej.

6) Jangan berkongsi kad dengan kamera lain
Dua kamera yang berbeza walaupun dari jenama yang sama bukan alasan yang munasabah. Sebab system requirement atau architecturenya mungkin beza. Jangan ambil risiko merosakkan kad.

7) Switch Off kamera sebelum keluarkan kad
Ini bagi mengelak dari berlaku electrical spiking. Tapi kebanyakkan kamera mempunyai outo off bila penutup memory kad dibuka. Tetapi apa salahnya kita menjadikan amalan.

8) Ambil masa untuk save sebelum off kamera
Satu cara untuk corruptkan memory kad ialah off kamera semasa imej sedang ditulis pada memory kad. Terutamanya selepas kita ambil gambar dalam mode high-speed burst. Kamera akan mengambil masa untuk ‘save’kan dalam kad kerana ‘buffering’ data yang banyak, memerlukan masa. Jadi kita beri masa sedikit untuk kamera settlekan kerjanya. Tapi kebanyakkan kamera mempunyai fungsi safety tidak akan off semasa menulis data pada kad walaupun switch ditutup. Tetapi apa salahnya kita menjadikan amalan.

9) Sentiasa update firmware
Pembuat kamera sentiasa mengeluarkan firmware update. Tujuan ialah untuk membaiki sebarang error atau masalah. Rajin-rajinlah update.

10) Pastikan bateri kamera penuh
Kalau semasa kita sedang ambik gambar dan imej sedang ditulis dalam memory kad, dan masa itulah bateri habis. Bagaimana? Bukan sahaja imej tak sempat nak ditulis tetapi kad tersebut boleh jadi rosak.

11) Guna kad reader yang berkualiti
Kad reader yang murah boleh merosakkan memory kad. Kad reader yang murah kadang-kadang tak dapat ‘membaca’ dengan sempurna. Terbaik ialah guna kad reader dari jenama yang sama dengan kad dan yang laju.

12) Guna kad yang berkualiti 
Apa salahnya kita invest pada memory kad yang berjenama tapi mahal sedikit. Cari kad yang laju terutama jika suka mengambil video. Lagi laju, lagi bagus. Tapi walaupun kad berjenama, tidak semestinya tahan. Cuma kebiasaannya yang berjenama lebih tahan sikit. Itu sahaja.

13) Jangan edit imej terus dari kad
Elok copy dulu imej kedalam computer dan edit dari situ. Cara itu lebih laju. Fungsi memory kad hanya sebagai menyimpan dan transfer sahaja.

14) Guna lojik akal
Jaga kad sentiasa bersih dan kering. Jangan dedahkan kepada suhu yang tinggi. Jangan terjatuh, Jangan bengkokkan, Jangan simpan dalam poket belakang seluar, Jangan dekat dengan kuasa magnet seperti sterika, letak atas TV atau microwave oven. Gunalah bekas plastic yg dibekalkan. Hati-hati dengan static electricity. Sama juga dengan mesin scanner atau mesin x-ray di airport. Hati-hati dan cuba elakkan. Begitu juga elakkan kad dari tempat yan terlalu sejuk. Jangan paksa-paksa masukkan kad kedalam kamera. Kalau tak boleh nak masuk, mungkin silap pasang.


Agak-agak berapa lama jangka-hayat memory kad?
Tak tentu, mungkin 1 minggu sahaja, mungkin 1 tahun. Dibelakang kad ada tulis life-time warranty. Apa maknanya? Waranti sampai bila-bila ker? Bukan begitu. Maknanya ialah selagi kad sebegitu masih dikeluarkan, selagi itu waranti diberi. Maknanya yang jelas ialah “waranti sehingga pengeluaran model tersebut dihentikan”.

Tapi yang sering dipakai ialah memory kad biasanya mempunyai jangka hayat antara 8 – 10 tahun. Tapi kad pun bukannya mahal sangat pun. Ganti saje bila 3 – 4 tahun guna…….

Selamat berfotografi. Terima kasih.

credit :pengukir cahaya

No comments: